Zamknięcie chińskiego portu w Yantian zagraża światowemu handlowi

Częściowe zamknięcie terminalu Yantian w chińskim mieście Shenzhen może wywołać zakłócenia na dużą skalę w światowym handlu kontenerami. Port został zamknięty z powodu wybuchu epidemii koronawirusa w prowincji Guangdong. Ładunki z Yantian zostały przekierowane do terminali w Shekou i Nansha, a także do Hongkongu, ale porty te nie mogą pomieścić wszystkich skierowanych tam, statków. Problemy pojawiły się również z powodu wymogów celnych. Obsługa kontenerów trwa teraz do siedmiu dni, a całkowity czas tranzytu wydłużył się do 15-16 dni. Takie załamanie nieuchronnie wpłynie na koszty transportu. Zdaniem ekspertów, światowy handel straci w tym wypadku więcej, niż z powodu zablokowania Kanału Sueskiego przez statek Ever Given w marcu br. „Blokowanie Suezu dotknęło 55 tys. TEU[1] dziennie, ale trwało” tylko „sześć dni. A w Yantian mówimy już o 14 dniach, a sytuacja rozwija się i rozprzestrzenia na Nansha i Shekou” – powiedział dyrektor generalny Vespucci Maritime, Lars Jensen. Sytuacja powinna się ustabilizować do końca lata lub wczesną jesienią, jednak uczestnicy rynku są przekonani, że spowoduje to dalszy wzrost stawek frachtowych – podsumowują eksperci.

__________

Źródło: Kommersant z 15.06.2021 r.

 

[1] TEU (twenty-foot equivalent unit) – jednostka pojemności używana często w odniesieniu do portów i statków. Jest ona równoważna objętości kontenera o długości 20 stóp. Nazwa jednostki miary pochodzi od standardowego kontenera o wymiarach 20 × 8 × 8,5 stopy, czyli 6,10 × 2,44 × 2,59 metra lub mniej więcej 39 m3. Kontenery takie były w powszechnym użyciu od lat 60. XX wieku. Obecnie standardem są kontenery dwakroć dłuższe i czasem za jednostkę przeliczeniową przyjmuje się tzw. FEU, czyli forty-foot equivalent unit, równoważną 2 TEU.